Het ‘what-the-hell’ effect.

Ja, je leest het goed. Het ‘what-the-hell‘ effect, ook wel bekend als het ‘fuck-it‘ gevoel.
De dames zullen misschien al een beetje vermoeden waar het over gaat, en als ik vertel wat het is zullen de heren het ook zeker herkennen.

Ik las een artikel op Girlscene, ja, daar hebben we het beschamende girlscene.nl weer, over afvallen, wilskracht en mindful eten. Hierin las ik voor het eerst over het ‘what-the-hell’ effect en toen ik de term voor het eerst zag, wist ik gelijk waar het over ging. Het is het effect van de hele dag maar tegen jezelf zeggen dat je geen ongezonde dingen mag eten, ‘savonds eet je dan ‘per ongeluk’ iets waar, volgens de ADH-regels, te veel suiker in zit, je denkt ‘what the hell’ en eet vervolgens alles op wat je maar in je handen krijgt. Ik denk dat veel vrouwen, en misschien ook wel mannen, zich hiermee kunnen identificeren. Ik heb daar best wel eens last van.

Bij mij is het wel het geval dat als ik boodschappen doe ik me in kan houden, en probeer om gezonde dingen te kopen. Zoals.. Komkommer. Dan kom ik thuis met allemaal gezonde dingen, maar probeer ik alsnog niet te veel te eten. Dan slaat ’s avonds het ‘what-the-hell‘ effect c.q. ‘fuck-it‘ gevoel toch toe, en eet ik alles wat ik maar kan vinden. MAAR, dat zijn dus allemaal gezonde dingen, aangezien ik geen slecht voedsel in huis heb. Dus dat is alweer een stap vooruit in het bereiken van ‘ultieme reinheid’ in mijn eetgewoonten.

Helaas heb ik dit gevoel ook bij zekere tentamens *ahum* die van gisteren *ahum en dat is dan weer iets problematischer.  Het ‘fuck-it‘ gevoel slaat bij tentamens pas toe na een aantal fases:

Fase 1: De weken gaan langzaam voorbij. Ik heb les. Ik heb huiswerk. Ik weet wel dat ik eigenlijk al iets aan het tentamen zou moeten doen. Maar andere dingen zijn zoveel leuker! En het tentamen is pas over een paar weken, dat duurt nog superlang en ik heb nog heel veel tijd om me voor te bereiden.
Fase 2 c.q. het begin van de laatste week voor het tentamen c.q. ik heb nog 2 weken: Ojee, dat tentamen komt al wel snel dichterbij. Laat ik alvast opschrijven wat ik moet doen om het voor te bereiden.
Fase 3 c.q. een week (lees: 7 dagen) voor het tentamen): Ik moet nu wel echt samenvattingen gaan maken, want het tentamen is al bijna. Maar ik moet ook nog afwassen, stofzuigen, de badkamer schoonmaken, de keuken schoonmaken, mijn bed verschonen, de tafel opruimen en schoonmaken, kleding wassen, mijn nagels lakken, mijn haren borstelen, nog een keer mijn nagels lakken want de eerste keer heb ik niet lang genoeg gewacht en nu zitten er afdrukken op, mezelf haten omdat ik nog stééds geen nieuwe lampen heb gekocht waardoor het lijkt alsof ik ‘savonds in een soort grot leef, en dan moet ik slapen.
Fase 4 c.q. 2 dagen voor het tentamen: ik moet nu écht beginnen. Maar ik heb geen zin.
Fase 5 c.q. de avond voor het tentamen: SHIT, HET IS ZOVEEL LEERWERK, WAAROM BEN IK NIET EERDER BEGONNEN, IK HAAT MEZELF, IK BEN ZO LUI, WAAROM HEB IK GEEN DISCIPLINE, IK KAN NIKS.
Fase 6 c.q. later op de avond voor het tentamen: ach, what the hell, ik ben nu toch al te laat met leren, ik kan beter een goed schema maken voor de volgende helft van het semester en dan haal ik makkelijk mijn cijfer op.

(Dit geldt trouwens niet alleen voor tentamens, maar ook papers, essays en gewone huiswerkopdrachten veroorzaken dit)

Dus. Dat was mijn analyse van hoe het bij mij toeslaat.
Hebben jullie er ook zo erg last van?

Geef een reactie

