Adopteer een kippetje :)

Mijn blog heet natuurlijk ‘Adopt A Sloth!’ en het is ooit mijn doel om ook daadwerkelijk een luiaard te adopteren. Dat ik het geld daarvoor kan missen en het waard vindt om het geld ook daar aan uit te geven. Op dit moment heb ik dat nog niet. Maar dat komt ooit wel.

IMG_0267[1]

Dat wil niet zeggen dat ik geen andere dieren wil adopteren. Nu was ik bij de Lidl en zag ik een hele leuke actie:
Adopteer een kip!

Via adopteereenkip.nl kun je een lief, klein, kippetje adopteren. Heel goed van je dat je dit wil doen voor het kipje, maar je krijgt er natuurlijk wel wat voor terug. In ruil voor adoptiegeld krijg jij lekkere biologische eitjes. Gezond en groen. En groen moet je doen!

Er zijn verschillende soorten adopties. Je kunt voor €24,50 een kippetje adopteren en daar krijg je dan 6 doosjes biologische eieren voor terug. Je kunt ook voor 12 doosjes eieren gaan, maar dan betaal je €34,50. Relatief dus wel goedkoper, maar nog wel duur.
Ik vind het ook wel duur om zo’n kippetje te adopteren. Normaal betaal je bij de Lidl namelijk €1,50 voor zo’n doosje eieren en dit betekent dus dat je zo’n €15,50 extra betaalt voor de adoptie en niet voor de eitjes, maar als je een kip adopteert, krijg je daar natuurlijk wel een goed gevoel voor terug, ik denk dat dat het wel waard is.

Wat gebeurt er dan met die €15,50 vroeg ik me af. Een deel daarvan gaat naar de winkels die de eieren aanbieden, als vergoeding, een deel wordt gebruikt voor de promotie van adopteereenkip en het grootste deel, tenminste, dat mag ik wel hopen, gaat naar de speciale projecten en op dit moment is het project:

Speciaal project 2013: Bomen voor Buitenkippen

Biologische pluimveehouders in Nederland zijn vanaf november 2012 samen met Adopteer een Kip aan de slag met het project ‘Bomen voor buitenkippen’. We kijken hoe we in de uitloop meer beschutting kunnen bieden aan de kippen. Kippen voelen zich veiliger in een uitloop met bomen en struiken en gebruiken zo eerder de hele uitloop. Er wordt geëxperimenteerd met verschillende soorten gewassen, zodat we te weten komen wat de kippen het fijnste vinden en wat de beplanting betekent voor het werk van de kippenhouder. In 2015 vindt de verkiezing van de mooiste uitloop van Nederland plaats, waarin iedereen mag meestemmen wat de mooiste uitloop is.

In de nieuwsberichten kunt u de verschillende excursies teruglezen. Hieronder een verslag van een van de excursies:

Circa 30 biologische en vrije uitloop pluimveehouders en andere geïnteresseerden waren begin januari naar de Flevopolder gekomen om zich te laten informeren over de mogelijkheden van wilgenteelt in de kippenuitloop. Deze bijeenkomst maakte onderdeel uit van het project ‘Bomen voor Buitenkippen’. Elke biologische kip heeft 4 m² buitenruimte en het is voor de kippen fijn als daar planten en struiken instaan. Wilgen groeien heel hard en kunnen elke twee jaar geoogst worden. Deze kunnen verkocht worden als brandhout.

Kippen houden ook van wilgen, de bast bevat een stofje waar de kippen dol op zijn. Minimaal twee pluimveebedrijven zullen als demonstratiebedrijf hun uitloop daadwerkelijk beplanten met wilgen. Uit de test moet blijken of de twee samengaan, of dat de kippen alle wilgen echt opeten.
http://www.adopteereenkip.nl/content/actueel-project

Ik ben heel erg benieuwd naar dit project eigenlijk, of het een beetje gaat werken.

Zouden jullie een kipje adopteren?

Geef een reactie

