in de biechtstoel #2: Shhhhhh!

Nu alweer een nieuwe biecht, dat gaat snel.

Ik moest vanmorgen vroeg opstaan, om nu alweer in de trein te zitten.
Ik schrijf deze post dan ook vanuit de trein, zoals (bijna) altijd.

Vanmorgen was ik dus al vroeg uit bed en ik merkte iets aan mezelf.
Iedereen heeft gedachtes, en ik natuurlijk ook, maar ik ga iets verder. Ik dacht eigenlijk alleen dat oude mensen het deden, maar dat is dus blijkbaar niet waar, aangezien ik niet oud ben.
Als ik alleen ben, praat ik wel eens in mezelf. Maar dan hardop.

Ik hoorde ooit iemand zeggen: ‘Het is niet erg als je tegen jezelf praat, als je jezelf gaat antwoorden; dan is er iets mis.’ En dat vind ik eigenlijk wel een mooie zin om naar te leven.

Waarover praat je dan, met jezelf of tegen jezelf? Nou, dat zal ik je vertellen.
Ik heb dus sinds de zomervakantie rijles. En ik vind dat zelf eigenlijk heel leuk.
Er is alleen één probleempje. Ik geef dus blijkbaar niet genoeg gas.
Ik heb daar zelf wel een verklaring voor, ik ben bang voor andere mensen.

Je hoort zoveel over verkeersongelukken waarbij degene die het meeste letsel oplopen zich keurig aan de regels hielden. Dat het ongeluk veroorzaakt wordt door iemand die veel te hard rijd of iemand die dronken is. En daar ben ik du bang voor; de onkunde, onvoorzichtigheid en domheid van andere mensen.

Nu snap ik ook wel dat ik zelf ook heel gevaarlijk ben als ik niet doorrijd, en daarom praat ik dus tegen mezelf.
Ik heb mezelf vanmorgen even streng toegesproken.
‘Tisha, vandaag ga je bij rijles even goed doorrijden. Zoals je vader heeft gezegd, je rijleraar vertelt je vanzelf wel als je te hard gaat. Kom op, vandaag ga je ervoor.’

Ik hoop maar dat het werkt. Over anderhalf uur gaan we het zien.

Geef een reactie

