‘Roller wattes?’

Dat is de vraag die ik vaak krijg als ik vertel dat ik aan de sport ‘Roller Derby’ doe.
Ik hoor het je al denken, precies dat, ‘Roller Wattes?’

Als ik geen zin heb om het helemaal uitgebreid uit te leggen dan zeg ik altijd maar:

Ja, het is een soort rugby op rolschaatsen.

Maar aangezien ik hier speciaal een post voor schrijf is het wel de bedoeling dat ik het hier uitgebreid uitleg. Als eerste wil ik je even vragen om dit filmpje te kijken, zodat je beter snapt als ik het probeer te typen.

Snappen jullie het nu een beetje?

Je hebt dus twee teams op dezelfde baan, die een beetje lijkt op een hardloop baan, maar dan in het klein.
Één team bestaat uit 1 jammer en 4 blockers. De blockers heten samen ‘the pack’.
De wedstrijd is opgedeeld in rondes, die heten ‘jams’. In elke ‘jam’ is het de bedoeling dat de jammer zo vaak mogelijk voorbij de blockers van het andere team komt, daarmee score je punten.

En het team met de meeste punten wint. Zo simpel is het.

Ook wil ik even duidelijk maken dat het niet een potje vechten op de baan is.
Er zijn stricte regels over wat wel en wat niet mag. Zo mag je alleen het gebied van de schouder tot de heup van mensen van het andere team aanraken. Ook is het gebied op de rug tussen de BH-handjes ‘verboden gebied’. Raak je dit toch aan, moet je in de ‘penaltybox’, en dan mag je 30 seconden niet meedoen met het spel.

Om het nog een beetje beter te begrijpen raad ik je aan om deze korte documentaire te kijken : )

 

 

 

2 thoughts on “‘Roller wattes?’

  1. Wat gaaf dat je dat doet! Ik heb de film Whip It gezien over roller derby en die vond ik heel leuk! Ik dacht eigenlijk dat iets was wat alleen in Amerika gedaan werd, maar blijkbaar dus niet!

    • Jaa, ik ben er zelf ook onwijs blij mee dat ik het mag doen. Het wordt ook steeds populairder in Nederland. Er zijn nu in totaal 20 ‘leagues’ in Nederland waarvan er 2 ‘mannenteams’ zijn. Mijn bron is Wikipedia dus sorry als ik het fout zeg 😛 Whip It heb ik inderdaad ook al 6 keer gezien, maar ik kan je vertellen dat het er heel anders aan toe gaat. Ik raad je zeker aan om een keer bij een open training te kijken van een team in je buurt, misschien vind je het wel zo leuk dat je ook mee wil doen!

Geef een reactie

