Denk niet aan een ijsbeer | Ben jij gelukkig?

Ik weet zeker dat het moment dat je de titel las, je aan een ijsbeer dacht. Die vraag/opdracht kreeg ik vanmorgen namelijk ook. Een medestudent vroeg of ik kon proberen om een minuut lang niet aan een ijsbeer te denken. En ik wist eigenlijk gelijk dat dit niet ging lukken, omdat dit vergelijkbaar is met het niet aan een roze olifant te moeten denken.
Toen ik na 20 seconden al op moest geven vroeg ik waarom ik dit moest doen. Ze vertelde me dat het voor 1 van haar vakken was en vroeg me hoe ik dacht dat dit concept vergelijkbaar was met ‘gelukkig zijn’. En naar aanleiding daarvan schrijf ik deze blogpost.

Als je aan iemand vraagt of diegene niet aan een ijsbeer/roze olifant/groene aap kan denken, is het eerste wat diegene doet, of eigenlijk zijn of haar hersens, nagaan of er in zijn of haar gedachten een ijsbeer/roze olifant/groene aap voorkomt, en daarmee denkt diegene automatisch aan een ijsbeer/roze olifant/groene aap.
Mijn medestudent vertelde dat dit eigenlijk hetzelfde is als je aan iemand vraagt of diegene gelukkig is. Maar zelf denk ik eigenlijk dat je hersens iets anders doen als je jezelf af gaat vragen of je gelukkig bent, of ten minste, ik denk dat mijn hersens dat doen.

Op het moment dat je aan mij vraagt of ik gelukkig ben, zal ik eigenlijk gelijk antwoord geven, en dat antwoord zal liggen aan of ik op dat moment blij of niet blij ben. Ben ik blij, zeg ik ‘Ja, ik ben gelukkig’, ben ik niet blij, dan zal ik zeggen ‘meh, ik weet het niet’.
Daarna denk ik meer na over of ik daadwerkelijk gelukkig ben. En ik benader dat eigenlijk verassend positief: zijn er redenen om niet gelukkig te zijn? Nee. Dus ben ik gelukkig.

Ik denk dat mensen normen vast stellen, waaraan ze vinden dat ze moeten voldoen om gelukkig te zijn. Van ‘Ik moet minstens gemiddeld een 8 staan op mijn rapport’ tot ‘Ik moet getrouwd zijn en kinderen hebben’. Zo maken ze zich het vaak moeilijker dan nodig, omdat deze normen vaak iets zijn dat ze op dat moment niet hebben, en zo stellen ze hun eigen geluk uit. Halen ze die norm, dan zijn ze even gelukkig, maar al snel verzinnen ze een nieuwe norm, en maken ze zichzelf ongelukkig.

Stop daarmee. En bedenk of er redenen zijn waarom je niet gelukkig zou zijn. Wees rationeel: ‘ik ben niet megarijk’ is geen goede reden om niet gelukkig te zijn.
Natuurlijk zijn er goede redenen om ongelukkig te zijn, maar vaak zijn ze te veranderen, te rationaliseren of zal de tijd ze vervagen. En hopelijk word je dan wel weer gelukkig.

Geef een reactie

